Liesklachten door hardlopen

 

hardlopen, liesklachten, liespijn

 

“Ik ben begin dit jaar begonnen met hardlooptrainingen volgens een opbouwschema. Dit ging eigenlijk heel erg goed. Na weer een training kreeg ik de volgende dag pijnklachten in mijn liesstreek aan de rechterkant. Ik probeerde mijn lies te ontzien, wat niet lukte. In mijn werk in de zorg kreeg ik steeds meer last, ik kon mijn werk niet meer goed uitvoeren. Ik kreeg fysiotherapie, dat hielp wel wat maar kon er toch niet voor zorgen dat ik niet gedeeltelijk in de ziektewet terecht kwam.

 

Bij STEP, welke activiteiten maken je klachten erger 

Via mijn werkgever ben ik naar STEP verwezen. Bij STEP werden niet direct allerlei testen gedaan, maar ik moest proberen zo precies mogelijk aan te geven bij welke handelingen de pijn erger werd. Het bleek dat de pijn erger werd bij staan aan het bed (in de verzorging, met bovenbenen tegen het bed geleund) en bij elke stap met het andere been naar voren.

 

Staan aan bed
Foto 1: Staan aan bed, met heupen gestrekt 

 

STEP maakt hulpmiddel om overstrekking te voorkomen

 

liesklachten, liespijn 

 

Ik kreeg wat tips mee om toch wat activiteiten op te kunnen pakken zonder mijn lies al te erg te belasten: niet te grote passen nemen, tips voor het werken met een tillift, tillen en draaien van cliënten. Bij traplopen moest mijn linkerbeen aansluiten bij mijn rechterbeen. Ook moest er gezocht worden naar een hulpmiddel zodat ik mijn heup minder zou gaan doorstrekken en te grote passen zou nemen.

Dit bleek nog niet eenvoudig; er was geen kant en klaar hulpmiddel voor. Er zou iets voor ontwikkeld moeten worden. Na twee weken kon ik mijn hulpmiddel komen ophalen. Het bleek een grote lange band te zijn die ik op een speciale manier om mijn been en middel aan moest leggen. Het voelde gelijk aangenaam om deze band te dragen.

 

2 maanden gedragen, klachten werden minder

Deze band heb ik de eerste 2 maanden dagelijks gedragen van opstaan tot naar bed gaan. Mijn klacht nam al vrij snel af, ik kon snel weer aan het werk. Na twee maanden was ik zo goed als klachtenvrij maar heb ik ter preventie de band tijdens het werk nog wel anderhalve maand gedragen.

Een zekerheid op de achtergrond 

In de tussentijd ben ik nog een paar keer bij STEP geweest om te leren hoe ik de heup veiliger kon gebruiken in het werk en thuis. Dit alles bij elkaar heeft prima gewerkt voor mij. Ik ben nu geheel klachtenvrij, sport weer 2 à 3 keer in de week, zonder problemen. Het hulpmiddel heb ik laatst nog een keer gedragen toen ik veel moest werken en vaag de heup voelde. Dit bleek voldoende te zijn want ik heb verder geen last van mijn heup gekregen. Het is voor mijzelf een heel prettig idee dat ik, als het nodig is, een hulpmiddel tot mijn beschikking heb dat ook daadwerkelijk helpt!


Toelichting van de ZelfZorgInstructeur:

Bij de intake werd al snel duidelijk dat mevrouw L. meer pijn in de lies kreeg bij het strekken van de heup, dat wil zeggen als het been naar achteren wordt gebracht. Als zij bijvoorbeeld met het linker been naar voren stapt tijdens het lopen, wordt de rechter heup gestrekt. Dit was pijnlijk.

Met behulp van een AADL (Authentieke Activiteiten Dagelijks Leven) Lijst, waarin zij een groot aantal handelingen in het normale dagelijks leven noteerde die de klachten erger maakten, werd de heupstrekking als verergering van de klachten nog duidelijker.

Ook werd duidelijk, dat als zij de heupstrekking niet zou weten te voorkomen in het dagelijks leven, de blessure voortdurend zou worden geïrriteerd en niet kan herstellen.

Het is zeker niet gemakkelijk om zomaar het strekken van de heup te vermijden, dat doe je immers met elke stap, en meestal onbewust. Mevrouw L. zei dan ook: “Ik denk er wel voortdurend aan, maar het gaat steeds weer mis.”

 

De pijnlijke belasting voorkomen, hoe doen we dat hier?

Een van de eerste stappen in het STEP beleid is dan ook om met een hulpmiddel te voorkomen, dat de provocerende belasting wordt gemaakt. 

Zo kennen we bij rugklachten braces die voorkomen dat de rug bol gaat, bij schouderklachten braces die voorkomen dat de arm te hoog geheven wordt, etc.

Echter, voor het voorkomen van heupstrekking was nog geen brace beschikbaar.

 

Na diverse testen vonden we de oplossing

 

liesklachten, liespijn, heupbrace, liesblessure 

 

In onderling overleg (STEP collega’s en mevrouw L.) hebben wij diverse mogelijkheden getest en het gebruik van een brede neopreen heupband bleek het beste te werken. 

Door de band om de buik te dragen is er een goed anker voor het deel om het been. Door het grote oppervlak en de zachtheid en rek van het materiaal is de band prettig te dragen en redelijk strak te trekken.

Hiermee wordt voorkomen, dat de blessure voortdurend onbedoeld wordt geïrriteerd. Dit is een noodzakelijke eerste stap.

 

Adviseren alleen is niet voldoende 

Met alleen advies redt je het niet. Vervolgens heeft mevrouw L. training gekregen in het zelf voorkomen van de heupstrekking en kreeg zij oefeningen om de heup in conditie te houden in kracht en lenigheid. Het gebruik van de band werd stapsgewijs verminderd.

Erg belangrijk is, dat zij in haar werk meer gebruik gaat maken van de GewichtHeffersTechnieken. Daarmee wordt het lichaam op een veiliger manier belast en worden overbelastingsblessures voorkomen.

 

Verzorging aan bed
Foto 6: Verzorging aan bed, GewichtHeffersTechniek, heupen gebogen 

Voor mevrouw L. is vooral van belang dat de GewichtHeffersTechniek met gebogen heupen worden uitgevoerd, dus met veel minder heupstrekking. Zo kan zij ook in de toekomst dergelijke blessures voorkomen.


Jos Diseraad
STEP ZelfZorg Instructeur

-->