In de ziektewet met rugklachten

Op 19 februari ben ik in de ziektewet gegaan, omdat ik in verband met mijn rug mijn werkzaamheden als kraamverzorgster niet meer uit kon voeren. Via mijn manager ben ik in aanraking gekomen met Arjan van de Berg, die bij STEP werkt. STEP staat voor STichting Ergonomie & Preventie.

Ik ben hier vrijdag 26 februari uitgenodigd voor een gesprek. Hier werd gekeken welke bewegingen ik kon doen zonder pijn en welke bewegingen ik met beperking kon doen. Onder het genot van een kopje koffie, kreeg ik een vragenlijst voorgelegd, waarin ik vragen/plaatjes moest bekijken/beantwoorden, over het gebruik van je rug.

 

Ook thuis aan het werk 

Ook kreeg ik een boek mee naar huis. Hierin kon ik invullen welke handelingen ik moeilijk vond, hoe moeilijk ik ze vond en welke technieken ik zou toepassen.

 

rugklachten en vragen over dagelijkse leven

 

Trainen veilig ruggebruik 

Hierna kreeg ik oefeningen uitgelegd. Ik moest een paar flessen uit een krat oppakken en verderop weer neer zetten. Hier werd gekeken welke bewegingen ik hierbij maakte. Hij liet me een andere techniek zien en doen, om te kijken of dat beter ging. Het ging hier om de GewichtHeffersTechniek (GHT). Dit ging, na even wennen, beter. Het voelde voor mijn rug ook prettiger. Ook moest ik flessen oppakken en deze hoger/verder/of over een blokkade heen zetten. Ook hier kreeg ik een bepaalde techniek voor.

rugklachten rugpijn GewichtHeffersTechnieken

 

Ouderwetse tiltechnieken 

Ik ben nog iemand van de "oude stempel". Ik heb geleerd dat je je bekken achterover moet kantelen en dan diep door de knieën te gaan en dán pas te tillen. Bij de GHT zet je je (onder)rug op slot en houdt je de knie/teenlijn in de gaten. Dit wil zeggen; je hoeft je knieën niet voor je tenen buigen en je spreidt je benen goed. Zonodig steun je met 1 hand op je knie. Alles wat je oppakt moet je dichtbij je houden, anders komt het gewicht weer téveel op je rug. Je hebt de GHT1, GHT2 en GHT3. Ik moest dus het bekken achterover kantelen en daarmee  gepaard gaande diep door de knieën gaan, uit mijn hoofd deleten en de nieuwe GHT's in mijn hoofd stoppen.

 

rugklachten-bukken-tillen-volgens-dokterrugklachten-rugpijn-preventie-veilige tiltechnieken

 

Even lastig in het begin

Dit viel in het begin niet mee, omdat ik dit al jaren zo gedaan hebt. Maar het ging steeds beter, omdat je ook duidelijk aan je rug voelde, dat de GewichtHeffersTechnieken prettiger waren dan de "ouderwetse" tiltechnieken.

 

Veilig ruggebruik op het werk en thuis 

Zowel in mijn werk als privé, pas ik deze GewichtHeffersTechnieken nu toe en ik zit nu ook veel vaker op mijn knieën, zodat ik er beter bij kan, b.v alles in/uit de was/droog/afwasmachine, dan alles pas optillen en verder opruimen.

Ik maak bijvoorbeeld eerst alles bij de douche/wc rondom hoog schoon, pas dan de techniek weer aan bij het lagere gedeelte, en pas dán weer de techniek aan bij het onderste gedeelte. Waarbij ik 1 hand op mijn knie laat rusten.

Ik pas de technieken ook op mijn werk toe bij: met het bedje of wiegje opmaken, baby aan de borst leggen, stofzuigen, speelgoed opruimen, badkamer schoonmaken, kind uit de box/bed tillen en erin leggen, wasmachine in/uitruimen, droogtrommel in en uitruimen, afwasmachine in en uitruimen. Tafel afruimen, ook wat verder weg op de tafel staat. Hierbij steun ik 1 hand op tafel en strek 1 been van de grond, naar achteren, zodat ik verder kan reiken.

Ook het zitten in mijn privé situatie heb ik aangepast. Ik zit veel rechter op, tegen de rugleuning, bij een zachte bank doe ik er een kussen in, zodat ik harder en hoger zit en er makkelijker uit kan komen.

 

Hulpmiddelen zijn tijdelijk nuttig

 

rugklachten bescherming met gordel rugklachten bescherming in zit

 

Ik heb in het begin een rugband om gehad, om te voorkomen dat ik mijn rug weer té rond zou maken. Met deze band om kreeg ik een seintje als ik té krom ging. Ook heb ik een poosje een kussen voor in mijn stoel gehad, zodat ik rechter op kon blijven zitten. Ik heb deze benodigdheden nu niet meer nodig. Ik ben en blijf alert op mijn rug bij bukken en tillen, want mijn rug is mij lief en ik heb hem met mijn werkzaamheden nog hard nodig.

Arjan van de Berg, bedankt voor alles wat je mij geleerd hebt, je geduld, vriendelijkheid en optimisme.

Een dankbare kraamverzorgster: Wil de Rek

-->